zaterdag 10 november 2007

Chiang Mai







We waren donderdag van plan om naar de Tiger Tempel te gaan, plannen zijn echter gewijzigd. Alle treinen en bussen waren al vol geboekt, alleen de derde klasse was nog beschikbaar. Ja en wat doe je dan? We waren niet van plan nog langer in Bangkok te blijven, dus op zoek naar een reisbureau. We wilden ook naar Chiang Mai en dat kon...maar wel alleen per vliegtuig. Oeiii, dat was dus niet mijn idee! Maar het meisje heeft ons weten te overtuigen en uiteindelijk liepen we het station uit met een heel reisschema:
19:00 vlucht naar Chiang Mai. Een uurtje vliegen en dat met hetzelfde soort vliegtuig als die van LTU, groot dus. Amper in de lucht kregen we ons avondmaal, ongelovelijk want we vlogen maar 1 uur!
Wat we erg opvallend vonden bij de douanecontrole was dat we scheerschuim weg moesten gooien, maar scheermesjes kennelijk geen kwaad kunnen. Hhhmm, ik kan volgens mij meer aanrichten met zo'n mesje dan met wat schuim, maar goed!

Om 20:15 waren we geland en werden we door een meneer opgehaald en naar ons hotel gebracht. Wat er daarna allemaal zou gebeuren lieten we maar over ons heen komen, we hadden werkelijk geen idee! Het enige dat we wisten was dat we olifanten te zien kregen en een soort hiketocht gingen doen.

De volgende morgen werden we om 9 uur opgehaald en naar een ander hotel gebracht waar een groep van 10 mensen (2 Zweden, 3 Australiers, 2 Canadezen en 3 Nederlanders)klaar stonden. Hup met z'n twaalven achter in een truck (kleine bankjes, afmetingen van Thaise mensen) op weg naar de bergen. Rond het middaguur moesten we uitstappen en gingen we 'wandelen' naar de watervallen. Dit was werkelijk een overlevingstocht voor ons, gekleed in spijkerbroek want je weet maar nooit wat je allemaal tegen komt in de jungle!! Dit viel gelukkig enorm mee, de watervallen waren ongelovelijk mooi!
Na zo'n 3 uur gelopen te hebben bereikten we ons slaapverblijf, hoog in de bergen bij een stam. Heel primitief allemaal: geen electriciteit, een toilet zonder wc-papier en een bak water er naast om door te spoelen (gelukkig hadden we onze tissues bij ons), slapen in een hut met klamboe (waar we de volgende dag gaten in ontdekten en dus ook wat beestjes) De mensen van de stam (de naam van deze mensen moet ik nog even nazoeken in de Lonely Planet) hebben zeer uitgebreid voor ons gekookt: kip, vis, rijst met aardappel en een zeer hete currysaus. 's Avonds hebben we met z'n allen rond het kampvuur gezeten en Thaise muziek geluisterd (live)

Na een nacht slecht geslapen te hebben (het wordt in de bergen dus echt ijskoud en de bedden waren ook niet luxe te noemen) en onwijze spierpijn van het hiken, kregen we een Europees ontbijt, toast met koffie. Daarna was het tijd voor wat ochtendgymnastiek; een uurtje wandelen door de bergen. Met de truck reden we naar de volgende activiteit: rijden op olifanten. Hier deden we het uiteindelijk allemaal voor. Echt geweldig, wat een mooie dieren! Je zit behoorlijk hoog en als zo'n beest dan een steile berg op moet... nou goed, we hebben het allemaal overleefd!




Nu zijn we terug in het hotel en helemaal aan het bijkomen. Van de een op de andere dag van een enorm drukke stad naar de stilte van de bergen. Dan is Chiang Mai een verademing, het is niet te druk, maar zeker ook niet rustig. We blijven hier nog twee dagen en gaan maandagavond met de trein (1ste klas) weer naar Bangkok, van waaruit we 's avonds weer richting het zuiden vliegen. (alweer vliegen, ik ben al bijna over mijn angst heen!!) Ik heb er nu al zin in, lekker een paar dagen relaxen op het strand.

Zondag hebben we in Chiang Mai nog tempels bekeken, zie foto:

Geen opmerkingen: